Aktuálně

Pravidelně vás informujeme o aktivitách ARI a dění ve veřejné infrastruktuře nejen v ČR.

O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

Pokračuje příprava na osvobození dopravců od poplatků za obnovitelné zdroje energie, žádost posoudí Evropská komise

Ministerstvo dopravy spolu s resorty průmyslu a obchodu a financí připravilo žádost Evropské komisi týkající se osvobození dopravců od poplatků na podporu obnovitelných zdrojů energie (POZE). Opatření platí od začátku roku, Evropská komise ještě musí potvrdit, že odpuštění poplatku nepředstavuje nedovolenou veřejnou podporu.

„Ekologicky šetrná doprava s vozidly na elektřinu si zaslouží svou podporu, a právě osvobození od poplatků je jednou z možností, jak ji zajistit. Budoucnost dopravy je mimo jiné právě v elektřině a ve využití dalších šetrných zdrojů energie. Čím dříve pomůžeme, tím lépe,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

O notifikaci POZE jednal ministr Martin Kupka minulý týden v Bruselu s místopředsedkyní Evropské komise Margrethe Vestagerovou. Jakmile Evropská komise vydá souhlasné stanovisko, spustí se kompenzační mechanismus pro vracení peněz vybraných od dopravců za poplatky uhrazené od počátku tohoto roku. Tento mechanismus připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s resorty financí a dopravy. Žádost tento týden odešla Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, který s Evropskou komisí otázku posouzení veřejné podpory řeší.

Dopravci využívající elektrickou trakci v drážní dopravě mají být osvobozeni od poplatků na podporu obnovitelných zdrojů energie. Týkat se to má jak železnice či lanovek, tak dopravních podniků provozujících metro, tramvaje nebo trolejbusy.

Dopravní podniky a železniční dopravci podle svých údajů v součtu mohou ušetřit zhruba až 900 milionů korun ročně. Tyto peníze by mohli investovat do dalšího rozvoje ekologické přepravy. Podpora bezemisních forem dopravy je také prioritou Evropské unie. Podobné úlevy platí rovněž v dalších zemích EU, například v Německu.

Vlaky, metro, tramvaje nebo trolejbusy, tedy dopravní prostředky využívající elektrickou trakci, přepraví v ČR kolem 70 procent cestujících. Celkem je u nás přes 3200 kilometrů elektrizovaných železničních tratí. V městské dopravě pak elektřinu kromě pražského metra využívá sedm tramvajových a čtrnáct trolejbusových provozů. 

Zajímá vás téma
Zelená města (Green Cities)?