FOR ENGLISH VERSION CLICK HERE
Možnosti výstavby a financování vysokorychlostní železnice v ČR
Toto mezinárodní fórum je součástí dvoudenní akce Česko-francouzské železniční dny 2023 ve spolupráci s Velvyslanectvím Francie v Praze a Business France Česká republika.
Nová vysokorychlostní železnice (VRT) je v České republice nutností, jelikož kapacita stávající konvenční železnice na hlavních koridorech, jejichž základy byly položeny před 180 lety, dosáhla svého maxima. Nový program VRT přinese nejen nové tratě, rovněž také uvolní kapacitu pro regionální vlaky a zejména nákladní dopravu na konvenčních tratích. Kromě toho bude hrát rozhodující roli pro dálkové transevropské spojení Berlín-Praha-Vídeň/Bratislava a Pobaltské státy-Varšava-Brno-Vídeň/ Bratislava.
Program VRT zahrnuje výstavbu 780 km nových železničních tratí s maximální rychlostí až 350 km/h podle standardů francouzské SNCF. Dle současného plánu se 70 % celkového investičního programu VRT v celkové výši 1,2 bilionu Kč soustředí do let 2025-2035. V tomto období potřeba investic do VRT ve výši 120 miliard Kč ročně až pětinásobně překročí historický desetiletý průměr kapitálových výdajů do železnice v ČR.
Vzhledem k velikosti tohoto bezprecedentního investičního programu bude soukromý kapitál nepochybně hrát klíčovou roli při realizaci programu VRT. V současné době Ministerstvo dopravy ČR zvažuje jeho strategické varianty financování a zároveň testuje proveditelnost dvou pilotních PPP projektů na konvenčních tratích.
Fórum proběhne v pátek 9. června 2023 od 9:00 ve Sněmovně Parlamentu České republiky. Rozdělené bude do tří panelů:
l. Panel: Strategie vysokorychlostní železnice ČR v kontextu Evropy – zkušenosti z realizace a financování vysokorychlostní železnice ve Francii a Velké Británii.
ll. Panel: Modely financování vysokorychlostní železnice v Evropě – budoucí trendy týkající se udržitelného financování, zelených dluhopisů a soukromého kapitálu.
ll. Panel: Evropská vysokorychlostní železnice realizovaná soukromým kapitálem – zkušenosti z úspěšných PPP projektů, jejich příležitosti a omezení.
Panelisté:
Mikhail Nahorny
Michail Nahorny je od roku 2022 výkonným ředitelem vedoucí evropskou praxi Johna Lainga. Již více než 12 let investuje do infrastrukturních projektů. Před nástupem do do firmy John Laing v strávil 3 roky ve Swiss Life Asset Management a 8 let v OMERS, kanadském penzijním fondu. Předtím Michail radil korporátním a finančním klientům v týmech M&A z Royal Bank of Canada a Citi, který začal jako absolvent Royal Dutch Shell. Michail má rozsáhlé zkušenosti s investováním a správou velkých infrastrukturních aktiv, protože byl v představenstvu společností NET4GAS (Česká republika), Autobahn Tank & Rast (Německo) a Societa Gasdotti Italia (Itálie).
David Delgado Romero
David Delgado-Romero je investiční manažer s více než 20 lety zkušeností v mezinárodních infrastrukturních a energetických projektech. David nastoupil do společnosti Meridiam v roce 2005 jako součást zakládajícího týmu. Před nástupem do společnosti Meridiam David pracoval pro veřejné a multilaterální organizace v sektoru dopravy. David je stavební inženýr z Polytechnické univerzity v Katalánsku a vystudoval Harvard School of Government. Je také držitelem titulu M.Sc. v dopravě.
Christian Biegert
Christian Biegert je výkonným ředitelem pro střední Evropu ve společnosti Vinci se sídlem v Praze, Česká republika. S více než 20 lety zkušeností v oboru je zodpovědný za investice, realizaci a správu majetku velkých infrastrukturních projektů v regionu. Je členem správní rady Vinci Highways.
Christian zahájil svou kariéru v německé strojírenské skupině Babcock Borsig, po které následovalo 10 let u přední světové stavební společnosti Hochtief. Během této doby byl zodpovědný za řadu velkých infrastrukturních projektů v Evropě a Severní Americe v sektorech dálnic, letišť a námořních přístavů. Christian byl country manažerem pro Latinskou Ameriku, Indii a Střední východ a působil v Santiagu de Chile a Novém Dillí. Christian také spolupracoval s Macquarie v Londýně v investičním bankovnictví v jednom z bankovních infrastrukturních fondů.
V roce 2013 se Christian připojil k francouzské skupině Vinci, světové špičce v oblasti koncesí, energetiky a stavebnictví, působící ve 120 zemích, nejprve v Novém Dillí, poté v Moskvě a dnes v Praze. Christian studoval obchodní administrativu na Fakultě aplikovaných věd Biberach University (Německo) a London South Bank University a také finance na INSEAD. Christian je absolventem programu pokročilého managementu INSEAD (AMP) a je certifikovaným projektovým manažerem (IPMA).
Andrew McNaughton
Profesor Andrew McNaughton je předsedou vládní společnosti, která působí jako provozovatel infrastruktury HS1(High-Speed 1) ve Velké Británii. Působí jako profesor na Southamptonské univerzitě (Velká Británie) a odbornýporadce vlády Spojeného království pro návrh hlavních projektů a jejich nákladů. Byl také poradcem české a australské vlády v oblasti strategie VRT a vedl návrh britského HS2 (High-Speed 2). Předtím byl hlavním inženýrem britské železniční sítě.
—
Česko-francouzské obchodní setkání
Business France, partner této akce, pořádá ve spolupráci s ARI na Francouzském velvyslanectví v Praze ve čtvrtek 8. 6. 2023 od 8:30 do 16:00 česko-francouzské obchodní setkání v oblasti železnice.
Více informací a registrace zde nebo na adrese lukas.indrak@businessfrance.fr.