Dálnice D3 výhodněji formou PPP
- Díky PPP úspora 277 milionů Kč, tj. 5 %
- Jistota pevné ceny, dodržení termínů a kvality
- Přenesení odpovědnosti na zhotovitele/koncesionáře
- Klasický způsob zadávání způsobuje skryté mandatorní financování
- Okolní země již díky PPP postavily 1500 km dálnic za 380 miliard Kč
- Transparentnost
Praha, 2. dubna 2013 – Analýza proveditelnosti a výhodnosti projektu dálnice D3 vypracovaná společností PricewaterhouseCoopers (PwC) pro ministerstvo dopravy (MDČR) jasně prokázala výhodnost realizace pilotního úseku dálnice D3 formou PPP. A to nejen po kvalitativní, ale také kvantitativní analýze. „Věříme, že vláda, která prosazuje rozpočtovou odpovědnost, podpoří nový efektivnější model zadání, který ji oproti běžnému způsobu nabízí jistotu pevné ceny, dodržení termínů a kvality, a to po dobu 30 let,“ říká Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI), a dodává: „Historická zkušenost bohužel prokazuje, že tradiční způsob mnohdy nezaručuje cenu, termíny, ani bezproblémovost kvality.“ Výhodnost využití PPP by znamenalo úsporu minimálně 277 milionů korun. Důležité je, že koncesionář nese odpovědnost za celkový výsledek jako takový.
Ve středu 3. dubna 2013 překládá ministr dopravy Zbyněk Stanjura Vládě ČR výsledky analýzy proveditelnosti a výhodnosti realizace projektu dálnice D3 formou PPP, kterou mu uložila svým usnesením č. 469 z června 2012.
Analýza vypravovaná PwC, kterou má ARI k dispozici, prokázala výhodnost projektu PPP oproti tradičnímu způsobu o 277 milionů Kč, tedy úspora celých 5%. „Řadu výhod nelze spočítat, ve skutečnosti je PPP mnohem efektivnější v porovnání se současným způsobem zadávání. Pokud by analyzovaný úsek D3 byl delší, výhodnost by byla ještě vyšší,“ říká Janeba.
Závěry analýzy PwC
Dle analýzy PwC se investiční náklady na výstavbu necelých 19 km přepokládají ve výši 4,4 miliardy Kč. Koncesionář by byl odpovědný za doprojektování, výstavbu, financování, provoz a údržbu po dobu 30 let. Koncesionářská smlouva by měla trvat 32 let, z toho 2 roky stavební fáze. Dálnice by byla od počátku v majetku státu, který na ní bude prostřednictvím ŘSD a systému elektronického mýta vybírat výkonové zpoplatnění z nákladní přepravy tak, jako na všech ostatních dálnicích. Řidiči by jediný rozdíl měli poznat v lepší kvalitě. Platby státu koncesionáři, tzv. služebné, by byly založené na dostupnosti dálnice v příslušné kvalitě̌, a to po dobu 30 let. První platba by byla splatná až po uvedení dálnice do provozu. V případě̌ nedodržení výkonových a kvalitativních požadavků by stát automaticky uplatňoval penalizační srážky na služebném. Analýza PwC pro daný úsek D3 vypočetla celkové platby státu ve výši 5,2 miliardy Kč, uvedeno v současné hodnotě (upravené o časovou hodnotu peněz diskontní sazbou ke dni podpisu smlouvy).