Aktuálně

Pravidelně vás informujeme o aktivitách ARI a dění ve veřejné infrastruktuře nejen v ČR.

O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

Rychlodráha do Drážďan dostala zelenou. Ale jen bez odbočky do Mostu

Chystané vysokorychlostní spojení z Prahy do Drážďan dostalo první důležité razítko. Plán na propojení české a saské metropole rychlovlakem do jedné hodiny jízdy v úterý schválila ministerská centrální komise. Komplikovaná studie proveditelnosti ale neprošla bez výhrad. Z projektové přípravy zatím vypadla například větev nového rychlého spojení do Mostu.

K dalšímu pokračování projektové přípravy tak ministerští úředníci pustili jen hlavní větev. Ta je rozdělena do dvou etap. První začíná na pražské Balabence a končí v Litoměřicích.

Součástí dalšího posuzování má být podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Stadlera i odbočka na konvenční trať do Kralup nad Vltavou u Oleška na Roudnicku. U té se bude prověřovat, zda na ní vznikne dvojkolejný sjezd, nebo zda si budoucí provoz vystačí jen s jednou kolejí.

Druhá část trasy, která v úterý dostala zelenou, pak pokračuje od Litoměřic na státní hranice s Německem. Posuzování studie, kterou pro Správu železnic zpracovávala společnost Cedop ve spolupráci s francouzskými projektanty Egis Rail, ale stále uzavřená není. Správa železnic, která celý projekt připravuje, teď podle Stadlera musí zapracovat připomínky a studii předat k finálnímu posouzení. 

Ještě komplikovanější to bude s vysokorychlostní trasou do Mostu, která měla výrazně zkrátit dojezdové časy do Podkrušnohoří nebo například srovnat dojezdové časy po silnici a kolejích mezi Prahou a Karlovými Vary. 

Přestože se podle Cedopu vyplatí za trať pro rychlovlaky jedoucí až 250kilometrovou rychlostí utratit zhruba 35miliard korun, ministerstvo požaduje opakování této části posuzování. „ Má vzniknout samostatná studie proveditelnosti vysokorychlostní trati Kralupy nad Vltavou – Most,“ řekl MF DNES Stadler. 

Posuzování studie proveditelnosti skřípalo už dříve. V červnu Správa železnic Cedopu vypověděla těsně před dokončením prací smlouvu s tím, že si zbytek studie dokončí vlastními silami. Cedop následně na konci srpna výsledky své studie představil veřejnosti i bez participace státního investora.

Náklady na výstavu obou dvou větví rychlotrati vypočítal na 198 miliard korun. Zvýšení rozpočtu nicméně hájil tím, že návratnost investice do 259 kilometrů dlouhé sítě vychází ekonomicky velmi slušně a že spojení kromě cestování mezi oběma koncovými metropolemi významně pomůže i městům v okolí připravované trasy. 

Autor: Tomáš Cafourek

Zdroj: www.idnes.cz

Zajímá vás téma
Vysokorychlostní tratě (VRT)?