Aktuálně

Pravidelně vás informujeme o aktivitách ARI a dění ve veřejné infrastruktuře nejen v ČR.

O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

S nástupem jara se naplno rozjíždějí práce na dostavbě dálnice D4

Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Novou Hospodou je v plném proudu. Na stavbě pokračují skrývky ornice, sanace podloží a zemní práce. Pracovat se bude také na přeložkách elektrického vedení a ostatních sítí křižujících budoucí dálnici. Práce na D4 budou probíhat paralelně na několika úsecích a s tím také souvisí některá omezení pro řidiče.

V plánu je řada drobných dílčích krátkodobých opatření, která budou převážně souviset s napojením stavby a objízdných tras na stávající silnici I/4 (vjezdy/výjezdy).

Dvě delší omezení po celou stavební sezonu se čekají u Milína, kde je již zúžená silnice č. I/4 a dále u Mirotic, kde v dubnu začnou práce na rozšíření silnice na dálnici. Ostatní práce budou probíhat po celé trase mimo stávající provoz s uskutečněním dílčích provizorních přeložek a jejich napojením, které si opět vyžádá dílčí omezení provozu v řádu několika dní.

Běží rovněž zásadní přípravy celého stavebního území, které obnáší například odvoz odstraněné zeleně. Na konci léta je v plánu zakládání spodních staveb některých mostních objektů. V loňském roce už stavbaři udělali přípravné a terénní práce a první skrývky ornice, zapojili se také geodeti a archeologové. Letos začíná etapa, při níž budou stavební aktivity stále viditelnější.

Omezení budou i na I/4 mezi Chraštičkami a hranicí krajů

Opravy budou v letošním roce znovu probíhat také na silnici I/4. Počátkem dubna začaly práce na vozovce mezi Chraštičkami a hranicí Středočeského a Jihočeského kraje. Její současný stav bohužel nedovoluje počkat další tři roky, kdy má být hotova souběžně vedená dálnice. Využití silnice pro běžný provoz v kombinaci s dalším nárůstem nákladní dopravy obsluhující výstavbu D4 by způsobilo úplný rozpad vozovky.

Pracovat se bude souběžně na dvou úsecích tak, aby se celkový čas prováděných prací zkrátil na pět měsíců a jeden týden (5. duben–11. září 2022). Doprava v místě bude vedena kyvadlově v jednom pruhu a v kritických časech bude řízena prostřednictvím zaměstnanců stavby, kteří na dopravní situaci reagují mnohem pružněji než semafory.

Současně s rekonstrukcí I/4 je připravena též oprava silnice I/18 v lokalitě Bohutín-Havírna, která si vyžádá úplné uzavření spojnice mezi Příbramí a Rožmitálem pod Třemšínem. Při úplné uzavírce této části silnice I/18 by silnice I/4 sloužila jako oficiální objízdná trasa pro vozidla nad 7,5 tuny. Začátek obou akcí ve shodný čas se jevil jako rizikový a proto zatím dochází k odložení opravy I/18.

„Provoz na I/4 po zahájení rekonstrukce budeme monitorovat a pouze v případě, že to situace umožní, můžeme připustit další uzávěru“, říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl a dodává: „Řidičům v každém případě doporučujeme, aby pro dálkové cesty mezi Prahou a Českými Budějovicemi využívali primárně silnici I/3 a dálnici D3, pro cesty z Prahy na západ Šumavy pak raději kombinaci dálnice D5 a silnice I/27.“

O projektu

Výstavba úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Novou Hospodou je historicky prvním projektem partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) při výstavbě a provozu dopravní infrastruktury. Řídí ho sdružení Via Salis francouzských firem VINCI Concessions, VINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje dostavbu 32 kilometrů a modernizaci dalších 16 kilometrů již zprovozněných úseků. Stavba bude podle smlouvy hotova v prosinci 2024 a dalších 24 let ji má konsorcium provozovat. Zhotovitelem je společnost DIVia stavební, člen skupiny EUROVIA CS.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Zajímá vás téma
PPP pro veřejnou infrastrukturu?