Ťok křísí plány na soukromé dálnice, silnice chce opravovat i v noci
- 11. 3. 2015
- Zpráva
- PPP pro veřejnou infrastrukturu
- Urychlení povolovacích procesů
Ministr dopravy Dan Ťok chce zkrátit průměrnou dobu výstavby dálnice od projektu po dokončení z 12,5 let na polovinu. Jeho rezort navíc opět oživuje plány na stavbu soukromých dálnic. Mělo by jít o silnice R4 z Prahy směrem na Strakonice a R7 z Prahy do Chomutova.
Jde o takzvané projekty PPP, kdy například soukromá společnost navrhne, postaví a následně provozuje dálnici a stát ji postupně splácí. „Chceme využít projekty PPP jako jeden z prostředků, jak rozhýbat výstavbu. Toto jsou první úseky, které by byly pro takovou stavbu vhodné,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. „Chápu, že z minulosti nemají tyto projekty u nás nejlepší image, ale je to cesta, jak postavit nové dálnice,“ řekl Ťok na středeční tiskové konferenci ke 100 dnům v čele ministerstva.
Ministerstvo vybralo pro PPP projekty silnice, které nepatří do celoevropské tranzitní sítě TEN-T a nejde na ně čerpat evropské dotace, přitom však jsou dostatečně vytížené. V případě R4 jde o vybudování silnice mezi sjezdem na Příbram a Miroticemi, kde je dosud klasická silnice I. třídy. Jde celkem o pět různých staveb, na které ŘSD podle hrubých odhadů počítá asi se šesti miliardami korun. V případě silnice R7 jde o stavbu úseku mezi Slaným a Bitozevsí v hodnotě až deseti miliard korun.
První dva projekty bere stát jako zkušební. Pokud se osvědčí, mohly by vést k rozšíření i na větší stavby. Mluví se například o stavbě R35 či dokončení dálnice D3. Na státu nadále určitě zůstane výkup pozemků pro silnice, ostatní činnosti však už mohou zajistit soukromníci.
„Je potřeba urychlit výkupy pozemků“
Podle šéfa Asociace pro rozvoj infrastruktury Tomáše Janeby odpovídá širší zapojení zkušeností a kompetencí soukromého sektoru do realizace dopravní infrastruktury trendu, který lze vypozorovat ve většině evropských vyspělých i rozvojových zemí. „Česko je poslední evropskou zemí, která nebyla politicky ochotna zavést sofistikovanější modely, jako je Design-Build nebo PPP,“ řekl Janeba.
Podle něj je hlavním přínosem takového modelu přenesení dlouhodobé odpovědnosti za kvalitu a životnost dálnice na soukromé investory a dodavatele. „Odpovědnost za investici v řádu miliard korun vám nedovolí jakýkoliv kompromis v kvalitě řešení,“ dodal. Podle něj by například tímto způsobem nikdy nedošlo ke sporům kolem kvality D47, potíže by si musela vyřešit sama stavební firma. PPP už si vyzkoušeli například na Slovensku, kde takto vznikla silnice z Nitry do Banské Bystrice.
Podle Ťoka je potřeba urychlit výkupy pozemků a územní přípravu staveb. „Bohužel se tu nedělala dlouho příprava staveb,“ dodal Ťok. Podle něj by mohlo dojít k uzavírání smluv o budoucích smlouvách na pozemky už v době, kdy ještě není vydané stavební povolení.
Z celkové doby vzniku nové dálnice zabírá dnes právě příprava nejvíce času, samotná stavba zabírá obvykle jen dva až tři roky.
Dálnice se budou opravovat i v noci
Ťok chce změnit i systém oprav na českých silnicích. „Rád bych, aby se většina oprav dělala v noci nebo o víkendech, kdy není takový provoz,“ řekl Ťok. Podle něj už to konzultoval s ČVUT, metody osvětlení jsou dnes takové, aby se mohlo v noci pracovat bez problémů. „Funguje to bez problémů v zahraničí, mělo by to jít i u nás,“ dodal.
Stát chce letos zahájit stavbu celkem 126 kilometrů nových silnic, příští rok 242 kilometrů. Ťok začal zveřejňovat všechny nově uzavírané smlouvy v rezortu, postupně chce odtajnit i starší. „Pokud zacházíme s prostředky daňových poplatníků, je potřeba být otevřený a vše zveřejnit,“ řekl Ťok.
Ministerstvo má naopak stále velký problém s řešením mýtného systému po konci smlouvy s Kapschem. „Nezastírám, že máme málo času, jsme v časové tísni. Musíme zajistit součinnost současného provozovatele. Budeme si muset koupit i nějaký čas, abychom to stihli,“ dodal Ťok.
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz